zpět

  • Baterie a akumulátory

Loni se v Česku prodalo meziročně o 50 % více elektrokol. Jak pečovat o baterii, aby co nejdéle vydržela?

22. 6. 2021

Každé třetí kolo, které se v Česku v roce 2020 prodalo, mělo elektrický pohon. Pokud i vy patříte k milovníkům cyklistiky bez námahy, máme pro vás tipy, jak se starat o baterii elekrokola a poradíme kam s ní, až vypoví službu.

Během pandemie koronaviru si lidé zvykli častěji pobývat v přírodě a hodně jich zvýšilo svou fyzickou aktivitu. Nejen v Česku, ale i jinde ve světě začali lidé více chodit pěšky a také více jezdit na kole. Cyklistika se mimořádné přízni Čechů těšila už před pandemií, koronavirus však její boom ještě urychlil. Zájem o jízdní kola je enormní, a tak jsou aktuálně nedostatkovým zbožím a jejich ceny letí vzhůru. A zrychlil i trend elektrokol. Zatímco v roce 2019 se v české republice prodalo asi 80 tisíc e-kol, loni to bylo již kolem 120 tisíc, což představuje nárůst o 50 %. Každé třetí kolo prodané v roce 2020 tak disponovalo elektrickým pohonem. A podle prognózy české společnosti Ekolo.cz mohou prodeje elektrokol během dvou let dokonce i převýšit prodeje klasických bicyklů.

Jak se starat o baterii, aby dlouho vydržela a kam s ní až doslouží?
Srdcem každého elektrokola je samozřejmě nejen samotný pohon, ale zejména baterie. V současné době se nejčastěji jedná o Li-Ion akumulátory, které nabízejí dlouhou životnost kolem tisícovky nabíjecích cyklů. Při každodenním používání tak efektivita baterie klesá asi po 3 letech. Dosluhující akumulátor poznáte zejména podle zkracujícího se dojezdu.

Jakmile přijde čas na jeho výměnu, myslete na to, že starou Li-Ion baterii je nutné odevzdat k ekologickému zpracování a recyklaci. Obdobně jako všechny baterie představují Li-Ion akumulátory odpad, který při skládkování ohrožuje životní prostředí. Navíc z nich lze recyklací získat cenné suroviny, které je možné znovu v průmyslu využít. Vzhledem k boomu elektromobility bude v budoucnu Li-Ion baterií prudce přibývat, proto je důležité nakládat s nimi maximálně ekologicky a hospodárně.

Správně udržovaná baterie vydrží i několik let. Starou odevzdejte k recyklaci
Pro zajištění maximální životnosti je nutná kvalitní péče o baterii. Po každé vyjížďce akumulátor dobijte, paměťového efektu se totiž u moderních Li-Ionek netřeba obávat. Nikdy ale nenabíjejte baterii, když je ještě po jízdě zahřátá, musíte počkat, až vychladne. Pokud elektrokolo delší dobu nepoužíváte, baterii z něj vyjměte, dobijte asi na 60 procent kapacity a uskladněte na suchém tmavém místě, ideálně při pokojové teplotě. Stav nabití pak pravidelně kontrolujte. Pokud vám zůstane nečinně ležet vybitá baterie, hrozí, že už ji znovu neoživíte. Řídicí elektronika se totiž při dlouhodobém poklesu napětí v akumulátoru pod povolenou hranici z bezpečnostních důvodů odpojí od kontaktů v akumulátoru, čímž znemožní opětovné nabití běžnou nabíječkou. Existují sice způsoby, jak takto nefunkční baterii znovu rozběhnout, ale daleko lepší je postarat se, aby k vybití pod kritickou mez nedošlo.

Jakmile baterie elektrokola doslouží úplně, nezbývá nic jiného, než ji odnést zpět k prodejci nebo do sběrného dvora odkud poputuje k recyklaci.

Zdroj: rema.cloud, Foto: istockphoto.com